Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat inwoners gemakkelijk mee kunnen doen aan activiteiten. Op welke manier zijn bedrijven en winkels bijvoorbeeld te bereiken? Alleen met de auto, of ook met de fiets en met de bus? Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat mensen makkelijk onderdeel kunnen zijn van de samenleving. Door te kunnen werken, winkelen en ontmoeten.
Wat is bereikbaarheid?
Met bereikbaarheid worden de mogelijkheden aangegeven, die bewoners hebben om zich te verplaatsen en deel te nemen aan activiteiten. Bewoners kunnen zich lopend verplaatsen, maar ook gebruik maken van vervoersmiddelen als de fiets, auto, bus en trein. Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat bewoners gemakkelijk mee kunnen doen aan activiteiten. Met activiteiten denken we aan onder meer recreëren, werken, winkelen en ontmoeten.
Waar staan we nu?
Inwoners van de gemeente Geertruidenberg verplaatsen zich voor school, werk, boodschappen, winkelen en nog veel meer. We zien dat inwoners zich vooral voor werk en voor gebruik van voorzieningen die zich niet in onze gemeente bevinden verplaatsen naar plaatsen buiten onze gemeente. Werknemers kunnen zich gemakkelijk verplaatsen over de snelwegen A59 en A27. Zo zijn plaatsen als Breda, Den Bosch, Tilburg, Rotterdam en Utrecht snel met de auto te bereiken.
Onze gemeente bestaat uit drie kernen die (deels) aan elkaar gegroeid zijn. Onderling zijn de kernen daarmee best goed bereikbaar. De Donge is niet alleen de ruggengraat van Geertruidenberg en Raamsdonksveer, het is ook een obstakel voor het verkeer tussen deze twee kernen. De Donge kan op drie plekken overgestoken worden: Bergse brug (gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer), Wim Letscherbrug (langzaam verkeer) en Koedambrug (gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer).
Via Het Gat-Lange Broekstraat, Beethovenlaan-Kerklaan en Maasdijk-Keizersveer-Werfkampenseweg zijn Raamsdonk en Raamsdonksveer aan elkaar verbonden. Op hoger schaalniveau is onze gemeente in principe goed bereikbaar via de A27. Filevorming op de snelwegen en de stoplichten op de A59 leiden echter wel tot sluipverkeer in onze kernen. Dit zet de leefbaarheid in onze gemeente onder druk.
De snelwegen verbinden onze gemeenten met onze buurgemeenten en de rest van het land. Op lokaal niveau vormen de N623, de Oosterhoutseweg en de route door Raamsdonk de verbindingen tussen onze gemeente en onze buurgemeenten.
Het landelijk gebied is vaak minder goed ontsloten met het openbaar vervoer (OV) dan grote steden. Toch doet gemeente Geertruidenberg het op dit aspect vrij goed. Op de meeste plekken in de gemeente kunnen we gebruik maken van het openbaar vervoer (dekkingsgraad van 69,38%), terwijl dit voor vergelijkbare gemeente in Nederland minder is.
De Amertak, Bergsche Maas, Donge en het Oude Maasje zijn de belangrijkste waterlichamen in onze gemeente. Ook zij maken onze gemeente bereikbaar. Het zijn de wegen voor bijvoorbeeld de beroepsvaart naar de energiecentrale of de (scheepsbouw)industrie aan de Donge of de Bergsche Maas. Het zijn ook de wegen voor de pleziervaart.
Tot slot heeft onze gemeente een fijnmazig netwerk van wegen en paden die ook door recreatief verkeer (fietsers en wandelaars) gebruikt worden.
Wat komt er op ons af?
Veel vervoer vindt plaats met de auto, maar alternatieven zijn steeds vaker beschikbaar. Er zijn steeds meer vormen van openbaar vervoer “op maat”. Bewoners kunnen thuis een (deel)bus bestellen om naar een bepaalde plek te komen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden op het internet (apps). De elektrische auto en fiets worden steeds vaker gebruikt. Dit kan vragen om een andere inrichting van de openbare ruimte. Er komt bijvoorbeeld meer vraag naar oplaadpunten voor elektrische auto’s. De opkomst van de elektrische fiets kan vragen om een andere inrichting van fietspaden. Hier wordt steeds meer een duidelijke link gemaakt tussen bereikbaarheid en gezondheid.
Hoe zien we de toekomst van bereikbaarheid?
Het lokale wegennet houden we op orde. Onze gemeente is verantwoordelijk voor verkeersveilige en toegankelijke wijken en dorpskernen. Dit is voor alle soorten vervoer, voetgangers, fietsers, automobilisten. We willen de bereikbaarheid van onze kernen met het openbaar vervoer verbeteren door middel van goed overleg met de provincie Noord-Brabant en vervoersmaatschappijen. Daarnaast is een snelle OV-verbinding met Utrecht een regionale wens die ook voor de gemeente Geertruidenberg van belangs is. Overstapmogelijkheden op knooppunten en de inrichting van onze openbare ruimte zorgen ervoor dat inwoners een zo goed mogelijk bereik hebben tot het openbaar vervoer. De straten richten wij in conform “duurzaam veilig”, waarbij de maatregelen gericht zijn op het voorkomen van ongelukken. Zo wordt het voor al onze bewoners mogelijk om deel te nemen aan het verkeer én daarmee aan de samenleving.
De centra van Geertruidenberg en Raamsdonksveer willen we beter bereikbaar maken via OV, fiets en te voet. Hier gaan we verder op in bij de ambitie Ondernemende gemeente.
Wij faciliteren elektrisch rijden: laadpalen voor elektrisch vervoer maken onderdeel uit van het straatbeeld. Hierbij kijken wij nauwgezet naar omgeving en gebruikersgemak. Ook ontwikkelingen omtrent duurzame mobiliteit houden wij scherp in de gaten. Denk hierbij aan de toekomst van fietsers. E-bikes zorgen ervoor dat het bereik van fietsers steeds groter wordt en dat de fiets ook op veel langere afstanden als alternatief kunnen dienen. De e-bikes vragen wel om bredere fietspaden.
We spannen ons er ook voor in om de bereikbaarheid van onze gemeente via de snelweg te behouden en te verbeteren. We blijven ons inzetten voor een reconstructie van knooppunt Hooipolder waarbij onze gemeente een hoogwaardige aansluiting op de snelwegen behoudt. We willen ook het sluipverkeer door onze kernen beperken om zo de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Ook voor de verbindingen met onze buurgemeenten geldt dat we sluipverkeer over deze routes waar mogelijk willen voorkomen.
De bereikbaarheid van onze gemeente over het water is van belang voor zowel het bedrijfsleven als de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor recreanten. Die bereikbaarheid willen we daarom behouden. Het netwerk van recreatieve routes willen we verder ontwikkelen, zie daarvoor recreatie en toerisme.
De goede bereikbaarheid van de gemeente heeft ook een keerzijde. Voor criminelen is de gemeente een perfecte uitvalsbasis (richting België, Duitsland, Utrecht, Rotterdam) vanwege de goede verbindingen via land en water. Vanuit handhaving wordt hier actief tegen gestreden om de veiligheid van onze inwoners te beschermen en verbeteren.
Relatie met thema's: Werk en ondernemen, Gezondheid, Voorzieningen, Recreatie en toerisme, Milieu, Energie
Relatie met ambities: Ondernemende gemeente, Gezonde en veilige gemeente