Het buitengebied van onze gemeente is klein. In het buitengebied zien we twee verschillende gebieden, het open landschap en het gebied met waarden. Het agrarische gebied met waarden ligt rondom Raamsdonk en heeft cultuurhistorische, landschappelijke en/of natuurwaarden. In dit gebied zien wij mogelijkheden voor nieuwe activiteiten, zoals toerisme, bedrijvigheid en wonen. De aanwezige waarden dienen daarbij wel behouden te blijven of het liefst versterkt te worden.
Historische situatie
Sinds de bedijking in de 15e eeuw staat landbouw centraal rond de kernen Raamsdonksveer en Raamsdonk. Een gedeelte van het buitengebied bestond uit moeras en veengronden, voornamelijk rond Raamsdonk. Deze veengronden zoals rond de Lange Broekstraat en Kerkstraat, zijn afgegraven. Daardoor is een kenmerkend verkavelingspatroon ontstaan. Dit is een bijzonder en karakteristiek veenweidegebied dat uitstrekt van Geertruidenberg tot aan Waalwijk. Langs het lint van Raamsdonk is er van oorsprong agrarische bebouwing (boerderijen). Na groei en verdichting van de kernen is de hoofdfunctie van het buitengebied nog altijd agrarisch. Doordat agrarische bedrijven gericht zijn op schaalvergroting is het aantal boerenbedrijven wel afgenomen, tot wel een derde van het aantal bedrijven in de jaren ’90.Â
Huidige situatie
Ondanks dat vele boerderijen de afgelopen decennia beëindigd zijn is de hoofdfunctie van het gebied nog steeds agrarisch, maar hier is een sterke behoefte aan nieuwe functies. Denk aan recreatie zoals fietsen en wandelen, maar ook toerisme en natuur. De gebouwen zijn vrijstaand en hebben cultuurhistorische waarde. De doorzichten zijn kenmerkend. In het gebied ligt ook de dijk van de Halve Zolen spoorlijn. Doordat er steeds meer vrijkomende agrarische bebouwing (VAB’s) komen, krijgen andere functies sinds de jaren 2000 steeds meer plek in het buitengebied.
Toekomstperspectief
We zien de kwaliteiten/waarden van het gebied, die we willen behouden en versterken.  Nieuwe functies laten we toe als deze bijdragen aan het behoud van waarden van landschap, natuur en cultuurhistorie. We streven hierbij naar recreatief nevengebruik en nieuwe voorzieningen rondom recreatie en overnachtingen. Daarbij versterken we het aantrekkelijke landschappelijke karakter. Het gebied is van oorsprong landschappelijk en cultuurhistorisch waardevol, maar staat onder druk. We benutten het kronkelig verloop van de kreken en oude dijken om het historisch patroon in dit gebied te versterken en beleefbaar te maken. Een belangrijke opgave is daarmee het behoud en vooral de ontwikkeling van natuur, water(-beheer) en landschap. We zetten in op landschapsinclusief omgevingsbeleid. We hebben daarbij als doel om natuurontwikkelingen mogelijk te maken die aansluiten bij het open karakter van het landschap. Daarbij zien we in de Allardpolder de eerste kans om dit te ontwikkelen als natuurgebied: een groene buffer tussen Geertruidenberg, Raamsdonk en het buitengebied (zie marker).Â
De Zuiderwaterlinie loopt in Noord-Brabant van Bergen op Zoom en verbindt elf historische Brabantse vestingsteden met elkaar, waaronder Geertruidenberg. Vijftien gemeenten,waterschappen en provincie werken als sinds 2016 samen in de Zuiderwateralliantie over diverse richtinggevende thema’s voor (vrijetijds-) economie, ruimtelijke opgaven en andere vormen van gebiedsontwikkeling.
Bij ontwikkeling van nieuwe activiteiten en functies in het landelijk gebied bepalen we of dit past binnen de ontwikkelingsrichting van het gebied waar de locatie ligt. Bij ruimtelijke ontwikkelingen in het buitengebied moet worden voorzien in de verbetering van de kwaliteit van het landschap, zoals uitgewerkt in de provinciale omgevingsverordening.
Wel bieden de aanwezige waarden mogelijkheden om naast de agrarische functie en woonfunctie (agrarische) nevenactiviteiten, toerisme en recreatie verder te ontwikkelen. Een recreatieve route langs de Kerklaan kan ervoor zorgen dat de kernen Raamsdonk en Raamsdonksveer met elkaar verbonden worden, ondanks de barrièrewerking van de A27 en de A59. Kleinschalige verdichting ten behoeve van de nieuwe functies wordt alleen toegestaan als hiermee de ruimtelijke kwaliteit van het gebied wordt verbeterd. Dit kan bijvoorbeeld bij compensatie door sloop van verouderde gebouwen.Â
In het gebied zien we allerlei uitdagingen op het gebied van verkeersveiligheid (door sluipverkeer) en milieu doordat het is ingeklemd tussen de snelwegen.Â